Pris på rustbehandling af bil

rustbehandling af bil

Få rustbehandlet bilen inden det er for sent.

Prisen på rustbehandling varierer oftest en hel del fra udbyder til udbyder. Rustbehandling er en fremtidssikring af din bil og foretages grundlæggende set på samme måde. Så i praksis kan du bare gå efter den billigste pris, når du skal have rustbehandlet bilen.

Er du som folk er flest, har du sikkert en klar mening om, hvilken rustbehandling der er den bedste. Men ifølge FDM er det ligegyldigt, hvilket mærke rustbehandling du vælger, så længe selve udførelsen af rustbehandlingen er i orden. Det er den, der afgør kvaliteten af rustbehandlingen. Ikke om rustbehandlingen hedder PAVA, Tectrol eller noget helt tredje eller fjerde.

Hvad er en rustbehandling?

Ved en rustbehandling dækkes overfladerne på bilens undervogn med et vandbeskyttende lag, ligesom hulrum i undervognen og omkring motoren fyldes op med rustbeskyttelse. Derved forhindres det, at vand, salt, sne og andre korrosionsfremmende stoffer kan komme ind i hulrummene eller sætte sig på undervognen.

Det betyder, at bilen ikke ruster nær så nemt, som hvis du ikke havde undervognsbehandlet bilen. Derved holder bilen længere, så du kan have glæde af den i mange år fremefter.

Video: Hvordan foregår rustbehandling?

Vil du se, hvordan en rustbehandling foregår i praksis? Så kig med på videoen her:

Få altid rustbehandlet bilen fra ny

Som udgangspunkt bør du altid få rustbehandlet bilen fra ny. For der er ingen biler, som er produceret til at klare det danske vejr. Vand, is, sne og vejsalt er gift for bilens undervogn.

Nogle bilmærker – oftest de dyreste – er dog forbehandlet med rustbehandling fra fabrikken. Denne er dog sjældent god nok til danske forhold. Men er bilen allerede rustbehandlet fra fabrikken, er det vigtigt, at du vælger en rustbehandling, der er forligelig med den, der er anvendt af bilproducenten.

Hvad koster rustbehandling?

Der kan være stor forskel på, hvad en rustbehandling koster. Prisen handler ikke bare om, hvilket mærke inden for rustbehandling, du vælger. Den handler også om konkurrencesituationen på det pågældende sted i landet, hvor du bor. Endelig handler det også om, hvorvidt det lokale rustbehandlingsfirma er medlem af en kæde eller det er en lokal mekaniker, der tilbyder rustbehandling af et bestemt mærke.

Du skal også være opmærksom på, at mange af de lokale mekanikere, der tilbyder rustbehandling, får foretaget selve rustbehandlingen hos et firma, der har specialiseret sig i rustbehandling. Det betyder, at det oftest bliver dyrere at få foretaget rustbehandlingen hos din egen mekaniker. For han skal også tjene på at sende din bil videre til rustbehandlingsfirmaet.

Hvor tit skal bilen rustbehandles?

Rustbehandlingen holder ikke evigt. Behandlingsbehovet varierer fra bilmærke til bilmærke og afhænger også af bilens brug, stand og alder.

En god tommelfingerregel er, at få rustbehandlingen gentaget minimum hvert andet år. Derved bliver skader på rustbehandlingslaget lappet og hele laget bliver genopfrisket. Derved er du sikret den mest effektive beskyttelse af bilen.

Nogle rustbehandlingskæder tilbyder en særlig prisgunstig aftale til dem, der vælger at ”tegne abonnement på rustbehandling”.

Hvornår skal bilen rustbehandles?

De fleste vælger at rustbehandle bilen om efteråret. Det betyder, at der nemt kan opstå lange ventetider, eller det kan være svært at få tid til rustbehandling, fordi alle vil have rustbehandlet bilen netop nu.

Men i praksis er der ingen forskel på holdbarheden af rustbehandlingen, uanset hvornår på året du får den foretaget. Vil du undgå ventetider, kan det derfor være en god ide at lægge din rustbehandling af bilen i forårs- eller sommermånederne. Her er der stort set ingen, der får rustbehandlet bilen. På den måde er det nemt at få en tid, der passer ind i din kalender.

Der er ligefrem nogle rustbehandlingsfirmaer og -kæder, der kører med nedsatte priser uden for højsæsonen. Det skærer toppen af prisen på din rustbehandling at få den foretaget uden for sæsonen.