Rust er ikke alene irriterende at kigge på, men det kan også sprede sig hurtigt, og derfor er det vigtigt at få gjort bugt med så hurtigt som muligt. Reparation af rust på bil er noget, som man godt kan gøre selv og spare en del ved, men det anbefales kun ved små rustskader eller stenslag, som har udviklet rust. Du skal dog ud at købe en del udstyr, hvis du vil gøre det korrekt, så i nogle tilfælde kan det være det værd for dig at kontakte en fagmand for et tilbud, hvis du også gerne vil undgå besværet.
Hvis du derudover ingen erfaring overhovedet har, er det ikke sikkert, at resultatet bliver lige så godt, og så kan det være, at du skal have foretaget en professionel reparation af rust på bil alligevel. Vi vil i denne artikel gøre dig klogere på, hvordan du selv fikser rust på din bil, samt hvad det koster, hvis man skal have det gjort professionelt.
Rust reparation priser – hvad koster det?
Rust reparation kan koste et par hundrede kroner og mange tusinde kroner. Det afhænger helt og holdent af, hvor omfattende rustskaderne er. Hvis du skal have sidepanelerne udskiftet, kan det koste helt op mod 14.000 kroner, men det er også en af de absolut dyreste former for rustbehandlinger, du kan få.
De fleste reparationerne vil bevæge sig i et leje fra 500 til 3.000 kroner, men du kan så også være sikker på, at arbejdet bliver gjort ordentligt og omhyggeligt. Hvis du konsulterer en fagmand, kan du ligeledes få sparring på, hvordan du bedst holder rust fra bilen.
Hvordan foretager man selv reparation af rust på bil?
Som nævnt indledningsvist kan man godt gøre det selv, men vi anbefaler, at du lader en professionel om det, da processen ikke er helt så enkel igen, og du skal bruge mange typer udstyr for at komme helt i mål. Du skal både bruge grundfarver, originalfarver, voks, fortynder og rustbeskyttelse, hvortil du skal have det rigtige udstyr til at lægge disse ting på. Det involverer blandt andet en vinkelsliber, pensler, knive og sandpapir.
Processen er derudover i grove træk som følger:
- Sørg for, at alle overflader er tørre og til at arbejde på
- Skrab rust af, indtil du kan se metallet (store rustskader skal fjernes med vinkelsliber, hvorefter der finpudses med sandpapir)
- Påfør herefter rustbeskyttelse og grundmaling, inden du lakerer
- Laker med fin pensel et par omgange
- Fjern overskydende lak med fortynder
Hvis du ikke føler dig klar til at gå i gang med det store gør det selv projekt, og har du ikke nogle af disse ting i forvejen, så kan det godt blive dyrt at gøre det selv. Derudover er der ingen garanti for, at resultatet bliver godt, og så kan det være, at du skal betale dobbelt, fordi du skal have bilen på værksted alligevel for at få foretaget en professionel reparation af rust på bil.
Indhent flere tilbud på rustreparation
Hvis du ikke ønsker at gøre det selv, og du gerne vil spare så mange penge som muligt, bør du kontakte flere lokale mekanikere for et tilbud. Reparation af rust på bil er ikke nogen kompliceret sag for en fagmand, og derfor bør du godt kunne vælge den billigste løsning uden at frygte for kvaliteten af arbejdet. Tjek dog altid op på anmeldelser af det enkelte værksted, hvis noget lyder for godt til at være sandt.
Vær så konkret i din beskrivelse af problemet, hvis du vil undgå, at prisen flytter sig fra telefonsamtale til selve reparationen. Send billedmateriale for at modtage så præcist et tilbud som muligt.