Servostyring larmer

I alle nye biler finder man servostyring, og de færreste ved nok faktisk, hvor hårdt det er at køre uden servostyring. Det er kort sagt en hjælpefunktion, der gør det lettere at dreje rattet på en bil. En servostyring kan godt larme, og det vil typisk ske via en hylelyd fra motorrummet.

Hvis du oplever, at din servostyring larmer, skal du have kigget på det hos en mekaniker, fordi det i bund og grund betyder, at der er noget galt med din bil. Hvad en servostyring reparation koster, og hvad problemet kan være, vil vi gøre dig klogere på i denne artikel.

Servostyring larmer – hvad skyldes det?

Som nævnt kan servostyring larme via en hylelyd fra motorrummet. Du vil typisk opdage larmen, når du forsøger at dreje, da det er ved bevægelse i rattet, at servostyringen skal i aktion. Hvis din servostyring larmer, er det oftest disse to ting, som er galt med bilen:

  • Servostyringen mangler væske
  • Defekt servopumpe

En defekt servopumpe kan godt sige en raslende lyd. Problemet vil i de fleste tilfælde være snavs eller skidt, som har sat sig fast, og det er ret hurtigt og overkommeligt at udbedre. Andre fejl er dog mere omfattende og kan gøre, at du er nødt til at foretage en decideret udskiftning.

Udover en raslende lyd vil du også finde det svært at dreje på rattet, da det føles rigtig tungt, hvis vi har at gøre med en defekt servopumpe.

Hvad koster en defekt servostyring?

Hvis din servostyring larmer, og du har diagnosticeret fejlen til at være en defekt servopumpe, koster det som minimum 1.000 kroner, da dette er cirkaprisen for en ny servopumpe. Hertil skal der så lægges penge til selve udførelsen af arbejdet hos din lokale mekaniker.

Andre mindre reparationer af din bils servostyring involverer eksempelvis udskiftning af rør, hvor prisen heller ikke er så høj. Taler vi dog om en konkret udskiftning af motor eller tandstang, kan det godt blive noget dyrere. Vi anbefaler, at du retter henvendelse til flere forskellige fagmænd for at sikre dig, at du får den bedste pris på markedet. En defekt servostyring er et normalt problem, som enhver mekaniker godt kan løse, hvorfor du sagtens bør kunne stole på den billigste pris.

Andre tegn på defekt servostyring

Udover en servostyring, der larmer, så er andre tegn på en defekt servostyring blandt andet:

  • Utætte pakninger, som er skyld i olie under bil eller på styrekugler
  • Vibrationer i rattet ved drejninger
  • Tunge og besværlige træk i rattet

Kort sagt: Hvis der er noget ved dine sving, som gør, at de ikke føles som normalt, så kan det meget vel være noget, der er galt med din servostyring. Servoolien skal du desuden også huske at udskifte ind i mellem, da den er afgørende for den mekanisme, som hjælper dig til at kunne dreje på rattet.

Hvis du er i tvivl om, hvornår du skal skifte servoolie, eller hvordan du undgår at beskadige din servostyring, samt hvad du bør være opmærksom på, bør du konsultere din mekaniker ved næste servicetjek. Hvis din servostyring larmer, og du er til mekanikeren af den grund, bør du ligeledes høre, hvordan forebygger, at det kommer til at ske igen.