Hvis du skal have udskiftet taktkæden på din bil, er det vigtigt ikke at overlade opgaven til hvem som helst. Først og fremmest skal opgaven overlades til et professionelt værksted, men naturligvis skal prisen også være fornuftig.
Derfor skal du ikke blot vælge et vilkårligt værksted til at udføre arbejdet på din bil. Derimod bør du indhente tilbud fra en række lokale autoværksteder, hvorefter du kan vælge blandt de indhentede tilbud.
Der er ikke noget bestemt antal tilbud, der bør indhentes, men mellem tre og fem tilbud er et fornuftigt antal. Det sikrer, at du får et godt billede af prisniveauet, uden at det bliver besværligt at lave en grundig sammenligning af de modtagne tilbud.
Hvad koster udskiftning af taktkæde?
Det er svært at give et konkret svar på, hvad det koster at få udskiftet en taktkæde. Det er nemlig noget, der varierer meget fra værksted til værksted. Derfor er du også nødt til at indhente en række forskellige tilbud fra forskellige autoværksteder.
Det er dog ikke en helt billig opgave, da det som regel koster mellem 2.000 og 5.000 kroner. Til trods for, at det ikke er billigt at få udført, er det naturligvis en reparation, der er nødvendig. Derfor skal du heller ikke tøve med at få den udført.
Hertil er det dog også vigtigt, at du er klar over, at det ikke blot er værkstedernes priser, der varierer. Der er nemlig også forskel på, hvad det koster, alt afhængigt af bilmærke og -model. Alt dette understreger dog blot vigtigheden af, at du skal indhente flere forskellige tilbud.
I og med, at der er stor forskel på de biler, der bruger taktkæde, er der også forskel på, hvad det koster at få den udskiftet. Det skyldes, at der både er forskel på, hvad selve delen koster, men også, at der er forskel på, hvor kompliceret selve arbejdet er.
Er der forskel på en tandrem og en taktkæde?
Det er selvfølgelig vigtigt, at du er klar over, at det ikke er alle biler, der er udstyret med en taktkæde. I dag er de fleste biler faktisk udstyret med en tandrem, men der findes dog fortsat biler, der er udstyret med en taktkæde.
Det er sjældent, at man kommer ud for, at man skal skifte en taktkæde, da den er designet til at kunne holde hele bilens levetid. Det betyder dog ikke, at det ikke kan ske, at den bliver slidt eller på anden vis går i stykker, så den skal skiftes ud.
Foruden enten en tandrem eller en taktkæde, er alle biler også forsynet med en ekstra rem, der er i stand til at drive en generator og en ventilator. Denne rem kaldes for meget forskelligt, da den både bliver kaldt for en kilerem, en multirem eller en ventilatorrem.
Kører du i en ældre bil, kan det være denne rem, der hyler eller piver, hvis den er blevet slidt. Typisk vil denne rem blive skiftet, hvis man får skiftet enten sin tandrem eller sin taktkæde, da det er billigt at skifte remmen, mens man alligevel får udskiftet sin taktkæde eller sin tandrem.
Skal dette arbejde udføres af et autoriseret værksted?
Rigtig mange tror, at man altid skal få arbejde udført på sin bil på et autoriseret værksted. Det behøver man ikke nødvendigvis, om end de fleste kan erklære sig enige i, at det giver en vis ro i maven, at man har afleveret sin bil hos et autoriseret værksted.
Når du indhenter dine tilbud, behøver du dog ikke nødvendigvis at holde dig til værksteder, der autoriserede. Derfor har du rig mulighed for at indhente tilbud fra lokale værksteder, uanset hvor i landet du er bosiddende.
Det vigtigste er selvfølgelig, at du får arbejdet udført hos et værksted, der har erfaring med denne type opgave. Samtidig er det dog også en fordel, at du vælger et værksted, der kan bryste sig af at have en stor erfaring med netop det bilmærke, som din bil er fra.
Vigtigt at indhente forskellige tilbud
Ikke alle er klar over, at der er stor forskel på priserne hos de danske autoværksteder. Derfor er der også mange, der bliver overraskede over at se, hvor stor en forskel, der egentlig er på de tilbud, de modtager, hvis de skal have udskiftet deres taktkæde.
Det er dog blot med til at understrege, hvor vigtigt det er, at du sørger for at få tilbud fra flere forskellige værksteder. Undlader du at gøre dette, er der en risiko for, at du ender med at acceptere et tilbud, der simpelthen er alt for dyrt.
Du skal dog ikke tro, at det betyder, at du skal i gang med at indhente tilbud fra 10 eller 15 værksteder. Derimod bør du sørge for at få mellem tre og fem tilbud. Det er nok til at give dig et godt billede af det generelle prisniveau, men sikrer også, at det ikke bliver for uoverskueligt at sammenligne tilbuddene.