Utæt køler

Oplever du, at din bil har en utæt køler, er det selvfølgelig vigtigt, at du får gjort noget ved det. Du kan enten selv reparere utætheden, eller overlade arbejdet til et værksted.

Overvejer du selv at give dig i kast med arbejdet, er det vigtigt, at du ved, hvad du laver. Du risikerer nemlig at gøre skaden værre, end den er, hvis du ikke gør arbejdet ordentligt. Er du det mindste i tvivl, bør du derfor udlicitere arbejdet til et værksted.

Har du besluttet dig for, at du vil have hjælp til tætning af utæt køler på et værksted, har du sandsynligvis et ønske om at et vist kendskab til prisen. Desværre er det ikke helt så ligetil at svare på, da det afhænger meget af omfanget af reparationen.

Derfor varierer det også meget, hvad det koster at få hjælp til. Hvis arbejder kan løses med noget køler tætner, er det sjældent specielt dyrt. Er der behov for en større reparation, er det selvsagt også dyrere at få assistance til det.

Hvordan opdager jeg, at bilens køler er utæt?

Det er ikke specielt svært at finde ud af, om en bils køler er utæt. Oftest opdager man det ved, at der samles en lille pøl vand under bilen foran. Man kan dog også opdage det ved, at bilen bliver varmere end normalt, da dette er et tegn på, at der ikke er nok kølevæske i bilen.

Når det sker, er det derfor vigtigt, at du starter med at kontrollere kølervæskestanden. Hvis du kan se, at den er faldet, skal du forsøge at finde et sted, hvor bilens køler lækker. Her er det også vigtigt at holde øje med omfanget af lækagen, da det er afgørende for, om du selv kan løse problemet.

Reparation af bilens køler

Skulle det ske, at din bils køler er gået helt i stykker, er det næppe en opgave, du selv skal give dig i kast med. Derimod er det et stykke arbejde, der bør overlades til et værksted, eftersom det kan være en meget omfattende opgave at enten reparere eller udskifte en køler.

Er der derimod blot tale om en mindre lækage, er der en chance for, at du selv kan reparere den. Vær dog opmærksom på, at du sjældent kan reparere den permanent. Skal det ikke være en midlertidig løsning, er det bedre at udskifte køleren, da holdbarheden af en reparation er begrænset.

Du kan finde flere forskellige former for kølerforsegling, der kan bruges til at tætne en køler. Ofte er disse midler enten flydende eller pulverbaserede. Uanset om du vælger den ene eller anden løsning, skal de tilsættes, mens motoren er kold, men med bilen i tomgang.

Er der utætheder i din køler, vil der samles en mængde tætningsmasse i åbningen, som lukker den til. Når du slukker for motoren, og køleren bliver kold, hærder denne masse til i hullet. Husk dog på, at der ikke er tale om en permanent løsning.

Hvad hvis kølervæsken løber?

Oplever du, at der er kølervæske, der løber ud af radiatoren, i stedet for blot at dryppe, er det et tegn på, at skaden er større, end en reparation kan klare. Derfor vil man i et sådant tilfælde skulle udskifte hele køleren i bilen.

Inden man giver sig i kast med dette, bør man dog lave en grundig undersøgelse af kølersystemet og køleren. Det skal man selvfølgelig gøre med henblik på at fastslå kilden til lækagen, og for at se, om der er sket en skade på en slange, i reservoiret, eller om der er en løs bundprop.

Finder du ud af, at der er tale om en utæthed, der kommer fra selve køleren, skal du begynde at overveje, om det kan repareres. Hvis ikke du føler, at du selv har kompetencerne til at vurdere dette, skal du naturligvis blot overlade det til et autoværksted.

Ydermere bør det nævnes, at det er en god idé, at du løbende holder øje med temperaturmåleren – både sommer og vinter. Derved ved du, hvordan din bil normalt opfører sig, hvorfor det vil være betydeligt lettere for dig at observere, hvis den pludselig bliver for varm.

Vigtigt at få tilbud fra forskellige autoværksteder

Er du så uheldig, at din bil har fået en utæt køler, skal du ikke blot køre rundt med denne utæthed. I stedet skal du sørge for at gøre noget ved det. Handler du hurtigt, kan du være heldig, at det er tilstrækkeligt med en reparation, fremfor en komplet udskiftning af hele køleren.

Vælger du derimod at køre rundt med lækagen, risikerer du, at den med tiden bliver værre. Til sidst kan det medføre, at du er nødt til at få udskiftet hele køleren.

Under alle omstændigheder er det selvfølgelig vigtigt, at du får tilbud fra flere forskellige værksteder. Dermed har du flere tilbud, du kan sammenligne med hinanden, så du kan sikre, at du ikke accepterer et tilbud, der er for dyrt.